Jag har hittat tillbaka. Tillbaka till känslan för Strömma. Ett tag var jag så ”besviken” över att mitt fina lilla landställe blivit som ett vanligt villaområde. Men efter den här underbara helgen har jag nog fått tillbaka den fina känslan och det är jag så glad för! Och bakom den här skenbart spartanska fasaden gömmer sig värsta boomboxen, i alla fall i tv-rummet, där pappa har sin mansgrotta med 55″ tv (?), värsta ljudanläggningen och fler fjärrkontroller än nånsin. Som Jimmy sa: ”det grämer mig att jag måste ringa morfar 75 år för att fråga hur man får igång tv-n”… 

Tidigt på lördagmorgonen åkte jag i alla fall hemifrån och tog Maxi på vägen. Kom ut till landet vid halv elva. Jag gick ner till gula huset och morsade på hyresgästen Lotta som jag inte träffat på flera år. Hon har hyrt gula huset i omgångar i kanske 12-13 år nu, och alltid haft ett gott öga till Jimmy, som hon kunnat prata med som en jämlike som hon säger. Gissa om hon blev glad över att han kom ut på eftermiddagen!

Men innan han kom hann jag med en tur ner till Krokis, eller Morfars stora pool som ungarna sa när de var små (i jämförelse med den lilla hemma i stan). Det var inte en människa där. Stigen ner har blivit smalare, andra stigar har vuxit igen (det blir ju så när ingen går där), gräsmattan som var oändlig kan knappt hysa plats åt en filt och sjön är också mycket mindre. Men det är klart, det händer saker på 30 år…

Jag satte mig på bryggan med fötterna i vattnet och fick ett infall och klädde av mig och hoppade i vattnet och hoppades på att ingen skulle komma. Jag klarade mig nästan, men den som kom var bara en gammal dam som kom och tog sitt dagliga dopp. Tydligen hade jag lekt med hennes barn när jag var liten men när hon sa vad de hette kan jag absolut inte komma ihåg vilka de är. Nåja, det var 20 grader i vattnet och årets badpremiär är avklarad. Jimmy och jag gjorde vegotacos till middag, kollade lite tv och pratade massor. Otroligt lyxigt att få ha så fin kontakt med sin son, och att han faktiskt tycker att det är mysigt att tillbringa ett helt dygn med bara mamma. Han behövde ta det lite lugnt, har jobbat hårt sista tiden och dessutom varit på musikfestival i Holland.
På söndagen tog vi en lång promenad runt om i området och både beundrade och förfasades över utveckligen av Strömmadal. Jag tycker ändå att de flesta lyckats anpassa sina stora villor till omgivningen och det är ganska charmigt att värsta tvåvåningsvillorna samsas med pyttesmå sommarstugor på tomten intill.

Det har varit en helt underbart stilla helg, och jag har verkligen fått uppleva det där lugnet jag ville ha. Funnit frid och allt det där. Ja, du fattar. Jag är nu inne på sista jobbveckan. Både inför semestern och på Seapilot. Premiäråkt till nya centralstationen Stockholm City, som invigdes i måndags (igår). Snyggt och förhoppningsvis blir det en bra avlastning för resten av centralen. SÅ skönt att slippa bli ihjälgasad när man står och väntar på tåget hem. Nackdelen är att man åker in i tunneln efter Årstaberg och inte får åka över Centralbron och inse vilken vacker stad vi bor i. Men då får man väl ta tunnelbanan om man får akut citybrist. 

Kommentera

